10 kaasplank weetjes

Levensverwachting

Lange tijd werd kaas als een ongezonde lekkernij beschouwd: te veel zout, calorieën, vet en cholesterol, maar dat valt mee. Onderzoekers van de universiteit van Kopenhagen hebben ontdekt dat het eten van kaas juist kan leiden tot een lager risico op hartziekten en zelfs een hogere levensverwachting.

Kaas gezond

De wetenschappers bestudeerden de gegevens van 29 studies om een verklaring te vinden voor de zogenoemde ‘Franse paradox’. In Frankrijk komen hartziekten relatief weinig voor terwijl de Fransen de meeste kaas consumeren ter wereld. Dat komt waarschijnlijk doordat kaas dus best gezond is.

Inhoud

Er zitten eiwitten in, calcium en vitamine B-12. Calcium zorgt ervoor dat het vet minder goed wordt opgenomen door ons lichaam en de verhouding eiwitten en vet maakt dat je langer een vol gevoel hebt. Het zout in kaas bleek bovendien niet tot een hoge bloeddruk te leiden. Professor Arne Astrup van de Deense universiteit legt uit: “Er zit veel magie in de samenstelling van kaas. De andere bestanddelen en ingrediënten zijn veel belangrijker dan verzadigd vet en zout.”

Lekker kaas eten dus met deze 10 extra kaas weetjes voor een overheerlijk kaasplankje!

Weetje 1: De oorsprong

Het kaasplankie komt natuurlijk uit Frankrijk. In de traditionele Franse keuken is de plat de fromages een afsluiter van een uitgebreide maaltijd. In Nederland kan men ervoor kiezen het voor het zoete dessert te serveren of, net als in Frankrijk, als afsluitende gang.

Weetje 2: Het aantal kazen

De kaasplank bevat een gevarieerd aanbod van harde en zachte kazen en van milde en pittige kazen. Een kaasplateau bevat minimaal drie verschillende soorten kaas.

Weetje 3: Alleen kaas?

Nee, de kaasplank kan worden aangekleed met bijvoorbeeld toast, crackers, druiven, vijgen, peren, noten en port.

Weetje 4: Niet zo uit de koelkast

Om de smaak te bevorderen is het wenselijk de kazen een half uur van tevoren uit de koelkast te pakken.

Weetje 5: Niet dezelfde kazen

Kies kazen die qua smaak oplopen van zacht naar pittig en presenteer ze in deze volgorde. Het leukst is om een gevarieerd assortiment te presenteren. Het ideale kaasplankje bevat ten minste één van elke kaassoort: halfharde, harde en blauwader kaas, gewassen korst kaas, witte korst kaas en een geitenkaas.

Weetje 6: De volgorde

Neem kazen die qua smaak oplopen van zacht naar pittig en presenteer ze dan ook in deze volgorde. Ga uit van zo’n 100 gram kaas per persoon per kaassoort.

Weetje 7: Meerdere messen

Leg meerdere kaasmessen op de plank, zeker als er zachte kazen bij zijn die aan het mes blijven plakken. Je mag dus niet met 1 mes verschillende kazen aanraken.

Weetje 8: Alleen Franse kaas?

Nee! Ik ben zelf een grote liefhebber van onze eigen Hollandse kaas. En dat kan gewoon :-). Durf te combineren en geniet van een kaasplankje dat jou en jouw gasten op het lijf geschreven is.

Weetje 9: Zoet & hartig erbij!

kaas smaakt nog lekkerder wanneer je de kaasplank aanvult met druiven, noten, vijgenbrood, roggebrood, compote of een beetje appelstroop. Ook een glaasje zoete dessertwijn of port doet de smaak van kaas nog beter uitkomen.

Weetje 10: Enkele voorbeelden

Om het je nog makkelijker te maken, hier voor de kaasleken wat voorbeelden:

Frans kaasplankje:

– Wit, rood, blauw (bijvoorbeeld Brie, Port Salut, Roquefort)

– Koe, geit, schaap (bijvoorbeeld Morbier, Crottin de Chavignol, Brebifrom)

– Streekplateau (bijvoorbeeld Cantal, Saint Nectaire, Bleu d’Auvergne (alle 3 kazen uit de Auvergne)

Italiaans kaasplankje:

– Taleggio, Gorgonzola, Pecorino

– Bel Paese, Caprino, Parmigiano Reggiano

Zwitsers kaasplankje:

– Emmental, Appenzeller, Vacherin Mont d’Or

Belgisch kaasplankje:

– Brigand, Bouquet des Moines, Nazareth

Engels kaasplankje:

– Cheddar, Red Windsor, Shropshire Blue